Felieton FILM Magazyn 

“Mobilność jest realnością” – o “Biegunach” kina w zderzeniu z książką Olgi Tokarczuk.

Moblinosc jest realnoscią Głosi tytuł jednego z najkrótszych i najważniejszych rozdziałów „Biegunów” Olgi Tokarczuk. Myśl głośno wybrzmiewająca z każdej strony lektury i element spajający konstelację rozrzuconcyh w czasie historii. „Flights” (Odloty, ucieczki) –  tytuł angielskiego przekładu, wskazuje na dynamizm o charakterze podróżnym, podczas gdy polska nazwa odnosi się do bardziej ogólnego nie zatrzymywania się. Wieczni wędrowcy, którym nie wolno się zatrzymać choćby na chwilę i którzy nawet we śnie muszą się poruszać, a gdy zachorują, inni będą ich nosić, ażeby w bezruchu nie dopadł ich szatan. W przekładzie ruch nabiera…

Read More
Felieton FILM Magazyn Netflix Seriale 

Kontrowersje wokół RuPaul’s Drag Race

TW: Poniższy tekst zawiera niepokojące treści – przemoc seksualna, transfobia. Od lat RuPaul’s Drag Race utrzymuje się na listach najchętniej oglądanych programów typu reality show. Jego celem jest wyłonienie najlepszej drag queen, która mianowana zostanie tytułem „Next Drag Superstar” oraz oczywiście otrzyma nagrodę pieniężną i rozpoznawalność na arenie międzynarodowej. Najlepszą z najlepszych wyłania się poprzez różnorodne konkurencje; makijażowe, związane z designem i szyciem, aktorskie, taneczne, wokalne, ale przede wszystkim komediowe. Początkowo nie wiązano z programem większych nadziei. Sam prowadzący, RuPaul Charles, początkowo uważał, że komediowe, czasem wulgarne i kontrowersyjne show…

Read More
Felieton FILM Magazyn Recenzja 

Z “Pride” przegrywam tak samo jak z “Call me by your name” – wyznanie ryczącego na filmach naczelnego

W ramach świetnego cyklu Kinooptymizm, w Kinie Nowe Horyzonty można było obejrzeć Pride lub po polsku Dumnych i wściekłych – jeden z najlepszych, a dla mnie na pewno najważniejszych filmów LGBT+ w historii. W dobie tzw. kampanii wyborczej w Polsce, politycy partii rządzącej prześcigali się w nazywaniu członków społeczności LGBT+ wyzwiskami najróżniejszej mocy. Pride świetnie pokazuje jak wyglądała sytuacja gejów i lesbijek w Wielkiej Brytanii w latach 80. a więc już prawie 40 lat temu. Jak to świadczy o naszym kraju, że jesteśmy w sprawach równouprawnienia i tolerancji w tym…

Read More
Felieton FILM Magazyn 

Barwny obraz polskiej animacji najnowszej – omówienie pakietu „Akcja Animacja”

Całkiem niedawno w moich rękach znalazł się dwupłytowy pakiet “Akcja Animacja: filmy najnowsze” z  wybranymi polskimi filmami tego gatunku, datowanych na lata 1994 do 2008. Tradycja animacji w naszym kraju sięga lat 60, w których nowa forma krótkich obrazów pozwalała twórcom na więcej wolności w przekazie i środkach wyrazu. Warto zapoznać się z wczesną twórczością Witolda Giersza ze względu na przełomowość stosowanej przez niego techniki –  kładzenia farby bezpośrednio na celuloid (źródło: „Historia Kina Polskiego 1895-2014” Tadeusz Lubelski). Dzieła Polaków były doceniane za granicą, na festiwalach w Oberhausen (“Fotel” i…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn Podsumowania / Topki Przeglądy 

Głośno świętujemy Miesiąc Dumy, nasłuchując niemego kina!

Środowisko artystyczne zawsze wydawało się oazą pewnej otwartości międzyludzkiej, chociaż jak każde inne mocno ucierpiało w pierwszej połowie XX wieku. Mówiąc o Queer Cinema, mamy zazwyczaj na myśli kino, które powstało na przełomie lat 80-tych i 90-tych i trwa do dzisiaj, coraz mocniej wchodząc w symbiozę z kinem popularnym. Ogromne sukcesy takich filmów jak Tajemnica Brokeback Mountain, Życie Adeli, Witaj w klubie, Moonlight, a przede wszystkim Tamte dni, tamte noce i zeszłoroczny Portret kobiety w ogniu zarówno pod kątem artystycznym, zdobywając uznanie wśród krytyków i zbierając laury na światowych festiwalach,…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn 

Psi reżyser Patryk Vega

Wielu pamięta jeszcze serial „Pitbull”. Nie należy to do odważnych stwierdzeń, na ogół słyszy się teksty z serialu, czy to o ogórku, śrubie czy naklejkach. Jeszcze bardziej jest to widoczne jeśli zauważymy jaką popularnością cieszą się inne, nowsze produkcje reżysera serialu. „Pitbull. Niebezpieczne Kobiety” był jednym z najczęściej oglądanych filmów w 2016. Nie da się więc zapomnieć o Patryku Vega, jednym z najciekawszych reżyserów współczesnego kina. Jednak mimo popularności w Polskich kinach, krytycy patrzą na artystę nieprzychylnie. Oskarżają jego filmy o bycie wulgarnymi, prostackimi czy bez wyrazu. I mają rację,…

Read More
Bez kategorii Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Idź, patrz i milcz – omówienie filmu “Na los szczęścia, Baltazarze!” Roberta Bressona

Zdiagnozowanie źródła obecności zła w życiu pozostaje trudne do ustalenia. Nie można bowiem w pełni zdefiniować, czy jest ono pierwotnie wpisane w naturę ludzką, czy ma charakter transcendentny. Faktem jest, że nieustannie koegzystuje ono obok człowieka, ale znalezienie jego podłoża nie oznacza definitywnego pozbycia się go. Artyści, w tym twórcy współczesnego kina, próbują doszukiwać się przyczyny mroku. Lars von Trier w “Antychryście” wskazuje naturę jako kościół zła, której,bezwiednie tkwiący w niej człowiek, ulega. Z kolei “Climax” Gaspara Noe nie tyle skupia się na odpowiedzeniu na pytanie o jego pochodzenie ,…

Read More
Felieton FILM Magazyn 

Czy sztukę masową naprawdę można nazywać “sztuką”?

Sztukę popularną tworzą wszystkie dobra powszechnie dostępne i konsumowane przez masy, szerokie rzesze ludzi. Innymi słowy można ją określić jako sztukę zorientowaną egalitarnie, dostępną dla wszystkich, otwartą i uniwersalną. Odwołuje się ona do wspólnych, powszechnie znanych i zrozumiałych kodów, nie posiada ograniczeń rzeczowych (niska cena uczestnictwa, dogodny sposób udostępniania, łatwość przechowywania), respektuje powszechne potrzeby i nawyki. Sztuka popularna zazwyczaj nie wymaga od publiki wiedzy z dziedzin takich jak polityka czy historia, a jeśli już to robi, to odwołuje się do wydarzeń znanych w różnych środowiskach, o których informacje posiada potencjalny…

Read More
Felieton FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Czy lata 00. były szkodliwe? – o sitcomie “Victoria znaczy zwycięstwo”

Lata 00. trudno jest jednoznacznie zdefiniować. W tym czasie globalizacja postąpiła znacząco naprzód prowadząc do pojawienia się mnóstwa różnorodnych rozwiązań w zakresie popkultury; od mody, poprzez film, do muzyki. Początek XXI. wieku uznaje się za jeden z najbardziej obfitych w kicz, ale jednocześnie fascynujących okresów. Sławą cieszyły się wtedy takie artystki jak Lady Gaga, Ke$ha, Gwen Stefani czy Avril Lavigne, których nie trzeba nikomu przedstawiać. Znacząco wpłynęły one zarówno na wizerunek młodych kobiet w mediach, jak i sztukę popularną sensu stricto. Tematyka młodzieńczego buntu i niezależności stanowiła jeden z głównych…

Read More
Felieton FILM Ludzie kina Magazyn 

Nowy oblicze kina – Neil Breen od podszewki

Na łamach Kalejdoskopu pojawił się felieton o kinie kiczu, w którym starałem się przybliżyć fenomen filmów tak złych, że z czasem stają się produkcjami kultowymi. Większość ludzi zaznajomionych z kinem, a zwłaszcza z kinem kiczu, rozpoznaje Wiseau (The Room) lub Nguyen (Ptakodemia) jako czołowe nazwiska w kategorii kina tandety. Jednak poza tymi dwoma twórcami istnieje cała rzesza, którzy mimo braku wsparcia od producentów filmowych czy edukacji w zakresie kinematografii postanawiają spełniać swoje marzenia i tworzyć. W felietonie wspomniany został reżyser, którego dzieła przepełnia niezdrowa dawka absurdu i ujęć archiwalnych. Neil…

Read More